Suomen Ateenan-instituutin blogi antaa puheenvuoroja instituutin tutkijoille, opiskelijoille ja vieraille.



NIKOΣ ΓIANNAPAΣ: ΓIOXAN PΟYNEMΠEPΓK

    NIKOΣ ΓIANNAPAΣ: ΓIOXAN PΟYNEMΠEPΓK       O EΘNIKOΣ ΠOIHTHΣ THΣ ΦINΛANΔIAΣ OΛIΓA ΔIA TO EPΓON TOY  …

Rannikon Kukka

Aleksandros Papadiamantis Rannikon Kukka Monet yöt perätysten katseli Koronioksen Manos, tuolla missä sitoi veneensä joka ilta lähellä Järkälettä itärannalla, kahden…

Τα Χριστούγεννα των Ξωτικών

ΖΑΧΑΡΙΑΣ ΤΟΠΕΛΙΟΥΣ  ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΤΩΝ ΞΩΤΙΚΩΝ    Στην άκρη του δρόμου βρισκόταν ένα όμορφο μικρό σπίτι πλημμυρισμένο στο φως. Τα…

Kriisin keskellä ihminen

Kameran takana Milka Alanen – tarkennuspiste Kreikan nykyhetkessä Milka Alasen “ΕΣΩ ΤΟΠΙΑ” -valokuvanäyttely kuvaa ihmisiä Kreikan kriisin keskellä. Näyttely oli…

Isänmaan ylistys kreikkalaisin säkein

ISÄNMAAN YLISTYS KREIKKALAISIN SÄKEIN Johan Paulinus, aateloituna Lillienstedt (1655-1732) piti Uppsalan yliopistossa vuonna 1678 (ollessaan vain 22-vuotias) heksametrimittaisen kreikankielisen puheen, joka sisälsi 372…

Εγκώμιο για τη Φινλανδία στα αρχαία ελληνικά

ΕΓΚΩΜΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Ο Γιόχαν Παουλίνους, κόμης του Λίλιενστεντ, (1655-1732) σπούδασε στην Ακαδημία του Τούρκου και…

Η μουσική της Φινλανδίας (Ελεύθερο Βήμα, 30 Νοεμβρίου 1939)

H MOYΣIKH THΣ ΦINΛANΔIAΣ Στην αναπόλησι της μακρυνής υπερβορείας αυτής χώρας, άγνωστες μουσικές φωνές συντονίζουν φανταστικούς χορούς στο πελιδνό φως…

Atheena sodan aikana (I.K. Inha: Hellas ja helleenit, 1897)

ATHEENA SODAN AIKANA Ensimmäinen vaikutukseni Atheenasta oli, että se on enemmän itämaalainen, kuin europalainen kaupunki. Asemahuone on perin yksinkertainen, järjestystä…

Η Αθήνα την ώρα του πολέμου (Ι.Κ. Ίνχα: Ελλάς και Έλληνες, 1897)

Η ΑΘΗΝΑ ΤΗΝ ΩΡΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ Η πρώτη μου εντύπωση από την Αθήνα ήταν πως είναι περισσότερο ανατολίτικη παρά ευρωπαϊκή…

JEAN SIBELIUS. Ο μεγάλος συνθέτης της χώρας που αγωνίζεται

  Ο άνισος αγώνας της Φιλλανδίας με εχθρό που διαθέτει ασύγκριτα υπέρμετρες δυνάμεις, έκανε την ηρωϊκή αυτή χώρα συμπαθή σ’…